Omgaan met weerstand als generalist

Omgaan met weerstand als generalist

Misschien heb je het zelf ook al gemerkt: als generalist kun je af en toe veel weerstand ervaren in de organisatie waar je werkt. Je ziet heel snel waar het wringt in de organisatie en hoe het anders kan, maar soms voel je je ‘een roepende in de woestijn’. Een typische valkuil van de veelzijdige generalist. In deze nieuwsbrief sta ik stil bij hoe dit komt en geef ik je praktische tips om om te gaan met die weerstand. 

Staan te popelen om veranderingen aan te zwengelen
Net als bij ieder ander mens is deze valkuil het gevolg van een aantal kwaliteiten die onder stress wel eens doorschieten. Eerder zagen we al dat generalisten heel goed verschillende aandachtsvelden combineren en zo met vernieuwende ideeën komen. Het zijn echte innovators die out-of-the-box durven denken om een probleem op te lossen. Ze kunnen snel schakelen en zijn ook snel enthousiast over het oppakken van nieuwe dingen. Tel daarbij ook nog een goede helikopterview op en je weet dat generalisten heel goed zijn in snel het grote plaatje zien. Door hun brede perspectief kunnen ze systematische problemen snel waarnemen en doorzien. Ze vinden het leuk om te brainstormen en te bedenken hoe zaken beter kunnen. Al deze mooie kwaliteiten maken ook dat generalisten sneller dan anderen kunnen zien waar het beter kan in een organisatie en ook staan te popelen om deze verbeteringen in gang te zetten. 

Weerstand
In de praktijk blijkt het oplossen van de problemen in de organisatie vaak minder makkelijk dan gedacht. De rest van de organisatie is zich helemaal niet zo bewust van de problemen, accepteert dat het niet optimaal is of zit niet te wachten op een betweter die het allemaal beter weet. En wat we nog wel eens vergeten: de rest van de organisatie gaat niet zo snel als jij. Ze heeft meer tijd nodig om zich bewust te worden van de problemen en open te staan voor veranderingen. Heel irritant, want hierdoor voel je je niet begrepen en worden jouw ideeën en enthousiasme niet benut. Het gevolg? Je raakt gefrustreerd, voelt je niet gehoord en haalt minder energie uit je werk.

Tips

Hoe kun je als veelzijdige generalist nu omgaan met weerstand die je ervaart? Hieronder geef ik vijf tips om als generalist om te gaan met weerstand:

  1. Generalisten zijn dol op nieuwe dingen leren. Sta daarom even stil en vraag je af: wat heb jij te leren in deze situatie? Wat kom je hier over jezelf tegen?
  2. Creëer draagvlak. Zorg dat je anderen bij jouw plannen betrekt en neem hier de tijd voor. Accepteer dat anderen minder snel gaan dan jij. 
  3. Choose your battles. Leg niet op elke slak zout, maar kijk op welk deelprobleem jij je aandacht kan richten. Focus hierop en creëren tijd om er echt iets aan te doen. 
  4. Zoek een buddy binnen of buiten de organisatie met wie je kan sparren zodat je je niet zo alleen voelt, zie ook deze blog. Sta stil bij vragen als: Wat ging er goed? Wat kon er beter? En wat besluit ik voor de komende tijd?
  5. Vraag je af of de organisatie waar je werkt wel voldoende openstaat voor ideeën van werknemers en veranderingen. Is dat niet het geval? Ga dan, onder begeleiding van een goede loopbaancoach, op zoek naar een organisatie die wel openstaat voor veranderingen en nieuwe ideeën van werknemers. Denk aan start-ups, of organisaties waar innovatie en klantgerichtheid centraal staat. 

Zo zie je maar dat het ervaren van weerstand goed te verklaren is. Hoe is dat voor jou? Ervaar jij ook weerstand in je huidige werk? Zullen we samen kijken hoe je hiermee om kan gaan en of dit binnen je huidige werk kan of dat je beter op zoek kunt naar een organisatie die beter bij jou past? Zet vandaag de eerste stap en meld je hier aan voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met mij.