Waarom perfectionisten zelden gelukkig zijn

Waarom perfectionisten zelden gelukkig zijn

โ€œAls je je eigen kritische gedachten leert herkennen, weet wat je waarden zijn en wat je echt belangrijk vindt in het leven, en meer compassie kunt hebben met jezelf en anderen, dan kun je perfectionisme vanuit de wortel aanpakkenโ€

Deze quote is afkomstig uit het boek over perfectionisme van Chantal van der Leest dat ik in de vakantie las. In eerste instantie vooral omdat ik als loopbaancoach een aantal generalisten mensen begeleid die ook last hebben hiervan, maar ik herkende best wel wat trekjes bij mezelf ๐Ÿ˜‰

๐—ข๐—ป๐—ฟ๐—ฒ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐˜€๐˜๐—ถ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ฒ ๐—ฒ๐—ถ๐˜€๐—ฒ๐—ป

Perfectionisme is een veel groter (Westers) probleem dan we denken als we denken en lost ook niet uit zichzelf op. Met streven naar kwaliteit is niets mis, maar het wordt pas slecht als je onrealistische eisen aan jezelf gaat stellen en er last van gaat krijgen. Het kan bijvoorbeeld leiden tot: stress, burn-out, altijd bezig, leasen, faalangst, lage zelfwaardering en piekeren.

Je herkent het aan de volgende trekjes:

  • Moeite met beslissingen nemen

  • Bevestiging zoeken: je hoort graag dat je het goed hebt gedaan.

  • Snel opgeven omdat je vindt dat het niet snel genoeg gaat.

  • Uitstellen en vermijden; je gaat lastige dingen uit de weg zodat je niet kan falen

  • Teveel aandacht aan details besteden

  • mensen willen veranderen

  • Overcompensatie: uit angst tekort te schieten doe je meer

  • Corrigeren: de vaatwasser opnieuw inruimen

  • Extreem verzamelen en iets wegdoen

  • Niet delegeren

  • Traagheid: je wilt zeker weten dat je iets goed doet en dat kost tijd

  • Overgeorganiseerd zijn

ย 

๐—ง๐—ถ๐—ฝ๐˜€ ๐˜‚๐—ถ๐˜ ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ฏ๐—ผ๐—ฒ๐—ธ:

  • Maak je los van het stigma van de perfectionist. Je hebt perfectionistische neigingen, maar je bent geen perfectionist.

  • Realiseer je dat je genoeg weet, kunt en bent.

  • Heb compassie met jezelf: geef jezelf toestemming om lui op de bank te mogen liggen.

  • Zorg goed voor jezelf: neem de tijd voor zelfzorg.

  • Herken je angsten en storende gedachten

  • Stop met anderen te pleasen, dat gaat ten koste van jezelf. Wees authentiek en assertief.

  • Accepteer negatieve emoties: die horen erbij

  • Zet kleine stapjes

  • Maak een keuze: kies wat jij belangrijk vindt.

  • Faal met minder leerdoelen: blijven proberen helpt en hanteer leerdoelen i.p.v. prestatiedoelen, vier je successen

  • Stop met uitstellen: 5-minutenregel, begin met de vervelendste taak, breek het op , doe het belangrijkste eerst, begin gewoon + wat maakt dat je uitstelt?

  • Heb meer plezier.

  • Zet vandaag nog de eerste stap.

ย 

Ik ben benieuwd: in hoeverre ben jij een perfectionist?

Auteur

Chantal van der Leest

Titel

Waarom perfectionisten zelden gelukkig zijn – 13 tips tegen perfectionisme

Lezen

Het boek vind je hier.